Deze site is geschreven voor bouwkundestudenten in de veronderstelling dat er weinig studiemateriaal is op dit niveau. Er zijn talloze boeken over geluid en akoestiek op het niveau van natuurkundestudenten. Dat zijn boeken waarin een fikse dosis wiskunde niet wordt geschuwd en die vooral van nut zijn voor akoestisch adviseurs die, indien nodig of gewenst, de architect bijstaan in het ontwerpproces.
Er zijn ook aardig wat boeken die een serie voorbeelden geven van gerealiseerde projecten waarin akoestiek een grote rol speelt. Prachtig illustratiemateriaal gaat dan gepaard met een diepgewortelde angst voor wiskunde. Merkwaardig is dat het tussengebied tussen beide boektypen nauwelijks bestaat en juist daar beweegt de (Nederlands/Belgische) architect zich. Het wiskundeonderwijs aan de middelbare scholen is lang niet mals en iedere bouwkundestudent heeft een goed aanvangsniveau. Het is onze ervaring met studenten dat de kennis wel eens is weggezakt, maar het is altijd zeer snel weer tevoorschijn te halen; zo moeilijk is het meestal ook weer niet.
In het ideale geval heeft een praktiserend architect niets aan deze site. Hij of zij weet alles al en kan probleemloos de akoestiek in een restaurant of een schoollokaal optimaliseren. Gezien het aantal mislukte projecten is dat niet altijd het geval. We hopen dat deze site de kennis kan aanvullen en in ieder geval kan de site helpen bij de vraag hoe het ook alweer zat. Daarom is het motto van deze site: "ruimteakoestiek voor architecten en voor hen die dat willen worden".
Dé architect bestaat niet, met name de grenzen tussen de werkterreinen van adviseur en architect zijn zeer verschillend per architect, adviseur en project. Er zullen dus architecten zijn die alle akoestiekproblemen naar de adviseur schuiven, maar ook de doe-het-zelf-architect heeft een adviseur nodig als een concertzaal moet worden ontworpen. Echter, alle architecten zullen toch minimaal een "gesprekspartner" moeten zijn voor de adviseur. Enige akoestische kennis is dus onontbeerlijk.